Skip to main content

Maarten van Meeteren Van retail naar onderwijs

Leraar. Dat wilde hij worden. Maarten van Meeteren uit Zwolle wist het al vanaf zijn veertiende. Toch belandde hij in de retail. ‘Eigenlijk paste dat niet bij me. Vorig jaar kreeg ik een burn-out en dat was voor mij het moment om het roer om te gooien’, vertelt Van Meeteren. Nu studeert hij voor onderwijsassistent.

Ik wil ook omscholen!

Burn-out opent ogen

‘‘In mijn middelbare schooltijd wilde ik leraar worden’’

‘In mijn middelbareschooltijd wilde ik leraar worden. Die droom moest ik uit mijn hoofd zetten, omdat ik mavo deed. Ik had meer in mijn mars, maar ik werd gepest. Daardoor ging mijn energie op aan alles, behalve leren. Dat je meerdere talen in je pakket moest hebben, hielp ook niet; ik ben juist goed in logica. Denk aan wiskunde en natuurkunde. Na mijn studie Bouwkunde (mbo) ging ik aan de slag als constructief tekenaar/constructeur en later werkte ik als vestigingsmanager in de retail. Eigenlijk paste dat allemaal niet bij me. Ergens was het dus niet zo gek dat ik in een burn-out terechtkwam. Het zette me aan het denken.’

Droom waarmaken

‘‘Ik wil behalve voor mijn opleiding ook energie hebben voor mijn gezin’’

‘Ik wilde nu dan eindelijk mijn droom waarmaken, de droom die ik als jongere niet had gerealiseerd. Bij Groei Vooruit kreeg ik begeleiding van loopbaancoach Kim Beukers en volgde ik een webinar over omscholing voor een baan in het onderwijs. Je kon je zelfs aanmelden voor rollenspellen, om de rol van leraar te ervaren. Dat heb ik niet gedaan, want ik wist het zeker, dít is het voor mij. Nu studeer ik voor onderwijsassistent in het voortgezet en het speciaal onderwijs. Het idee om voor onderwijsassistent te leren, is mede ontstaan door de gesprekken met Kim. Die opleiding is goed te doen. Dat vind ik belangrijk, want ik ben nog herstellende van een burn-out en wil ook energie hebben voor mijn gezin.’

Doel binnen handbereik

‘‘Kijk hoe je tot je doel kunt komen. En dan aanpakken’’

‘Mijn doel is om uiteindelijk docent te worden op het voortgezet onderwijs. Ik heb weer een stip op de horizon en die lijkt ook nog eens binnen handbereik. Klassen worden groter, dus de leraar moet zijn aandacht verdelen. Doordat ik vakinhoudelijk veel kan delen, kan de docent meer individuele begeleiding geven aan leerlingen die dat nodig hebben. Uiteindelijk wil ik nog verder doorstromen; ik wil leraar worden. Daarvoor heb ik mijn onderwijsbevoegdheid nodig. Mijn advies aan anderen die zich willen laten omscholen? Kijk hoe je tot je doel kunt komen. En dan aanpakken.’

Ook meer voldoening halen uit een andere baan?

Benieuwd naar de mogelijkheden? Meld je aan en ontdek hoe we jou kunnen helpen. Alle ondersteuning is gratis!

Meld je aan voor een loopbaan gesprekMeer over omscholen